Mesi paneb kogukonna särama

Kuidas alustada mesindusturismiga ehk lugu sellest, kuidas mesinik Valmar Palmsaar mesindusturismini jõudis.

Tekst: Helen Michaels

Fotod: Agnes Peinar ja Pärismaa Elamustee talud

Kui Valmar kuus aastat tagasi oma esimese sülemi sai, oli praegune turismivõrgustik Pärismaa Elamustee vaid tühi talukoht ja mesindus hobi, mis täitis pühapäeviti Valmari aega. Tänaseks on ühest tarust kasvanud üle kuuekümne mesilaspere, mikroettevõte ja terve küla jagu koostööpartnereid, kes tõmbavad nädalalõppudel kohale peresid, õpilasgruppe ja uudishimulikke maitsejaid. Valmari teekond mesindusturismi loojaks algas üsna juhuslikult, kuid sellest on kujunenud inspireeriv lugu ettevõtlikkusest ja koostööjulgusest.

Mesindusega alustades avastas Valmar kiiresti, et mee tegelik väärtus ei peitu kilohinnas, vaid hoopis lugudes, mida mesilastarude ümber jutustada saab. Esimesed aastad möödusid eelkõige teadmisi kogudes. Peagi sai selgeks, et tavapärane mee turustamine ei paku piisavalt väljakutseid ega tulu – hinnad olid ebastabiilsed ja laatadel müümine kulukas ning pingeline.

Läinud aastal otsustas Valmar otsida uusi teid ja avastas oma maakodu ümber Lääne-Harjumaal mitmekesise kogukonna: lavendlipõllu omanikud, hobutalunikud, kohvikupidajad ja mõisnikud. Valmar kutsus naabrid kokku ja pakkus välja idee teha koostööd piirkonna ühiseks turundamiseks. Sellest kokkusaamisest sündis mittetulundusühing, ühine turunduskalender ja arusaam, et kõigi edu peitub koostöös – piirkond paistab paremini välja, kui ettevõtted töötavad koos ühe eesmärgi nimel.

Peagi sündis ka idee luua klaasist vaatlustaru, mis võimaldab inimestel jälgida mesilaste elu lähedalt ja turvaliselt, isegi vihmase ilmaga. See „avatud taru” idee osutus tõeliseks hitiks: inimesed saavad vahetult näha, kuidas mesilased tegutsevad, ning küsimused ja vestlused tekivad spontaanselt.

Peale vaatlustaru pakkus Valmar võimalust valmistada oma isiklikku, maitsestatud mett – olgu selleks lavendel, tšilli, mustikad või šokolaad. Selline käed-külge kogemus annab külastusele erilise väärtuse ja isikliku mälestuse.

Et külastajatel oleks alati mugav, ehitati korralik infrastruktuur – varjualused, piknikulauad ja selged viidad. Ühises kasutuses on ka parkla, kust saab jalgrataste või hobuvankritega edasi liikuda.

Pärismaa ettevõtjate koostööst sündis lõpuks ka päevapilet, mis võimaldab külastajatel kogeda mitmeid elamusi ühe päevaga: mesilaste vaatlus, jalutuskäik lavendlipõllul, hobumatk ning mõisakohviku mee-maiused.

Turunduses panustab kogu kogukond ühisele Facebooki ja Instagrami kontole, jagab reklaamikulusid ja loob ühiselt atraktiivseid sotsiaalmeedia-postitusi. Valmar leiab, et selline ühine pingutus loob tugevama ja autentsema kuvandi kui eraldi tegutsemine.

Valmar eelistab laadale minekule kutsuda külastajad enda juurde ja korraldada nn „oma laat”, sest see võimaldab pakkuda paremat kliendikogemust, kõrgemat kvaliteeti ning isiklikku kontakti. See on tema sõnul palju tulusam ja meeldivam kui traditsioonilised laadad, kus konkurents ja kulud söövad suure osa kasumist.

Valmar rõhutab, et mesindusest rääkimine peaks olema kaasahaarav, humoorikas ja kohandatud publikule – eriti kui kohal on lapsed. Selle asemel, et pidada loenguid, eelistab ta pakkuda mõnusat, turvalist ja interaktiivset elamust.

Valmari kogemus näitab selgelt: kui kogukond panustab ühiselt, sünnib mesindusturism, mis toob kasu kõigile – ettevõtjatele, külastajatele ja kogu piirkonnale. Kui ka sinu talus sumisevad mesilased, järgi Valmari eeskuju: koonda kogukond enda ümber ja lase mesilastel kogu piirkond särama panna.

Valmar Palmsaare tegutsemisplaan kogukonna kaasamiseks ja mesindusturismi alustamiseks.

Samm Tegevus Miks see toimib?
1. Kaardista lähikonna talud ja ettevõtjad ning kutsu nad koostööd arutama. Koostöö kasvatab külastajate arvu ja vähendab igaühe turunduskulusid.
2. Loo regulaarne koostööformaat ja ühine turunduskalender. Järjepidevus tagab parema planeerimise ja nähtavuse.
3. Korralda „avatud taru” päevad koos vaatlustaruga. Elus mesilased on publikule väga atraktiivsed.
4. Paku interaktiivseid töötubasid, näiteks maitsetega mee valmistamist. Lisab tootele väärtust ja loob emotsionaalse sideme.
5. Ehita mugav taristu: varjualused, piknikulauad, ühine parkla. Mugav keskkond pikendab külastuste aega ja suurendab müüki.
6. Koosta ühine päevapilet ja marsruut eri tegevuste vahel. Lihtne müüa ja külastajale atraktiivne.
7. Turunda ühiselt sotsiaalmeedias ja jagage kulusid. Efektiivsem turundus ja tugevam ühine kuvand.
8. Korralda müük kohapeal, mitte laadaplatsidel. Väiksemad kulud ja isiklikum kliendisuhe.
9. Väärinda tooteid: lisanditega mesi, küünlad, kinkekomplektid. Suurem marginaal ja atraktiivsem tootevalik.
10. Hoia tegevused kaasahaaravad, humoorikad ja peresõbralikud. Positiivne kogemus toob külastajad tagasi ja loob uusi soovitusi.